Foundation tips

Har fått många frågor av människor jag träffat om just foundation, så tänkte svara på några av dessa frågor som jag upplever är väldigt vanliga.
 
Hur får du foundationen att hålla?
Det kan finnas många faktorer som gör att din foundation inte sitter på plats, men ska skriva mina bästa tips för att få den att hålla så länge som möjligt.
1. Rengör ditt ansikte noggrant så där inte är en massa smuts eller kvarbliven makeup från gårdagen.
2. Använd en ansiktskräm, eventuellt en primer. Din hud måste återfuktas, om du är torr i ansiktet utan foundation så är det bara logiskt att det inte ser så bra ut eller sitter bra när du är torr.
3. Beroende på foundation så kan det vara bra att sätta din foundation med puder. Gärna ett transparant löspuder så blir det inte för tjockt. Jag däremot älskar att använda kompakt puder, men jag är också van vid att det är "mycket".
4. Kanske en av dom viktigaste punkterna, SETTING SPRAY. Spraya när du är klar med din bas.
 
Varför ser det ut som min foundation " spricker " runt näsan?
Detta kan bero på att du använder fel foundation samt inte återfuktar din hud. Har du torr hud kan det vara bra att använda en oljebaserad foundation, och om du har fet hud en vattenbaserad. Testa dig fram! Alla foundations sitter inte lika bra på alla då alla är olika, här är det bra att testa olika tills du hittar rätt.
 
Hur hittar man rätt nyans på foundation?
Jag brukar testa lite på halsen för ansiktet går ju ihop med halsen och man vill inte ha en mörk kant. Jag tar gärna en nyans ljusare än vad jag har, då passar den perfekt när den lagt sig, för den ser ljusare ut när man precis har applicerat den. Sen rekommenderar jag att inte använda samma färg året om, då din hud inte är i samma färg året om. Hellre lite för ljus än för mörk!
 
Vad är bäst att applicera foundation med?
Detta är en smaksak, jag vet att många rekommenderar en svamp/ beautyblender. Men tycker det är så ohygieniskt då dessa suger upp så mycket produkt och går inte att få helt rena. Så jag skulle rekommendera en foundation borste, älskar dom ovala borstarna, så sjukt bra och blir jämt jättefort och lätt.
 
Säg en bra täckande foundation?
Denna frågan får jag nog oftast. Jag skulle rekommendera min absoluta favorit foundation, vilken är ingen mindre än Kat Von D´s Lock it foundation. Täcker så sjukt bra och man behöver inte använda mycket till hela ansiktet. Den är även vegansk och parabenfri, så viktigt då jag inte tåler parabener. Smidig att jobba med och håller super länge!
 Såhär ser foundationen ut, och den finns i supermånga nyansen!
 
 

Kommentera här: